Sprawozdanie z międzyszkolnej wymiany

Witamy Gości z Ukrainy ☺

Tekst: Karolina Plewka IIIB

W dniach 17- 21.12.2017 uczniowie i nauczyciele naszej szkoły brali udział w międzyszkolnej wymianie polsko – ukraińskiej. Tematem przewodnim przedsięwzięcia stała się zbliżająca setna rocznica odzyskania przez Polskę Niepodległości i świętowanie tego wydarzenia w listopadzie 2018 roku.

Nasi goście z Ukrainy przyjechali kursowym autokarem na Dworzec Zachodni w niedzielę rano. Mimo nieprzespanej nocy i mrozu panującego za oknem okazali się pełni radości oraz entuzjazmu z powodu przyjazdu i gotowi do dalszych działań. Dzień ten przeznaczony był na wzajemne poznania się z polskimi rodzinami, które zafundowali koleżankom i kolegom z Ukrainy wiele atrakcji – m.in wizytę w Centrum Nauki Kopernika, w Muzeum Wojska Polskiego, wyjście na łyżwy, zakupy, a także pobyt w kawiarni lub spacer po Starym Mieście i Trakcie Królewskim.

W poniedziałek cała grupa przybyła rano do szkoły i już na dwóch pierwszych lekcjach rozpoczęły warsztaty teatralne przygotowujące uczestników wymiany do zrealizowania kolejnych zadań. Były to multimedialne  prezentacje dotyczące przyczyn I wojny światowej, jej przebiegu i głównych bohaterów, a także skutków walk. Ponadto uczniowie z Polski i Ukrainy  przygotowali plakaty promujące tegoroczne obchody Święta Niepodległości. Zajęcia trwały do godziny 15:00, a po południu goście i gospodarze mieli czas na dalsza integrację i wspólne spędzanie czasu wolnego.

We wtorek spotkaliśmy się wspólnie na przystanku znajdującym się w pobliżu szkoły w oczekiwaniu na autokar, który zawiózł nas do Twierdzy Modlin. Był to dzień szczególny dla naszych Gości z Ukrainy, ponieważ tradycja jest, że właśnie 19 grudnia na Ukrainie przychodzi Św. Mikołaj z prezentami. Dlatego tez właśnie tego ranka obdarowaliśmy naszych Gości przygotowanymi wcześniej prezentami.

Kiedy wreszcie nadjechał autokar wyruszyliśmy do Modlina. Na początku spotkaliśmy się z przewodnikiem, który następnie zaprowadził nas na znajdujący się w tej miejscowości cmentarz. Dowiedzieliśmy się dużo zarówno o polskich, jak i niemieckich żołnierzach walczących w obu wojnach światowych, a spoczywających w tym miejscu.

Potem zwiedziliśmy podziemne korytarze należące do twierdzy, w których wprost roiło się od nietoperzy. Na szczęście nieustraszeni uczniowie sprostali wyzwaniu i wytrwali do końca wycieczki. Zaskoczył nas mróz i deszcz, jednak chęć poznania historii Modlina okazała się silniejsza. Przewodnik przybliżył nam także Klasztor Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów znajdujący się w Zakroczymiu oraz jego krypty, w których jeszcze do początku XXI wieku chowano zmarłych zakonników.

Następnie zwiedziliśmy dwie ekspozycje – pierwsza z nich znajduje się na terenie samej Twierdzy i prezentuje trójwymiarowe zdjęcia dotyczące historii twierdzy i stacjonujących w niej żołnierzy, druga natomiast mieści się w budynku Muzeum Twierdzy Modlin i gromadzi pamiątki z pola walk, broń, amunicje i cięższe uzbrojenie żołnierzy z okresu I i II wojny światowej.

Na zakończenie wycieczki ogrzaliśmy się przy ognisku, gdzie mieliśmy okazję upiec sobie chleb i kiełbaski. Następnie pożegnaliśmy serdecznie naszego przewodnika i autokarem wróciliśmy do Dziekanowa.

W środę od rana w naszej szkole prezentowaliśmy nasze grupowe prezentacje i plakaty wykonane podczas poniedziałkowych zajęć. Po upływie dwóch godzin wszyscy usiedliśmy w kręgu, aby podsumować nasze dotychczasowe działania. Omówiliśmy wspólnie  spędzony czas i przygotowywaliśmy się do wyjazdu do Krakowa.  Następnie wróciliśmy do domów i po niedługim czasie spotkaliśmy się na Dworcu Centralnym w Warszawie, skąd pociągiem ruszyliśmy do dawnej stolicy Polski. Po trzech godzinach byliśmy już na miejscu. Zostawiliśmy swoje bagaże w hotelu i udaliśmy się na spacer po krakowskim rynku, a następnie na uroczystą, świąteczną kolację. „Zaliczyliśmy’ uroczy spacer, podczas którego mogliśmy oglądać niezwykłe obrazki ze świątecznie przystrojonego Krakowa.  W restauracji zjedliśmy posiłek, a spotkanie rozpoczęliśmy od tradycyjnego dzielenia się opłatkiem. Wspólnym życzeniom i serdecznościom nie było końca. Nie zabrakło także prezentów, tym razem były to urocze ceramiczne pamiątkowe kubki z Krakowa. W dobrych nastrojach późnym wieczorem wróciliśmy do hotelu, by przygotować się na kolejny wspólny dzień.

W czwartek wstaliśmy wcześnie i udaliśmy się na śniadanie. Wszyscy spakowali się, a potem pani przewodnik zaprowadziła nas do Krakowskiego Towarzystwa Gimnastycznego

Sokół, gdzie zwiedzaliśmy izbę pamięci dotyczącą historii polskiej gimnastyki. Okazało się, że pod płaszczykiem fizycznej sprawności kryły się również patriotyczne działania, których celem było przygotowanie młodych ludzi do walki w legionach o niepodległość naszego kraju.

Następnie wróciliśmy do hotelu i przenieśliśmy swoje bagaże z hotelowych pokoi do autokaru, który zabrał nas w okolice Kopca Kościuszki. Jest on sztucznie utworzonym obiektem obronnym, a z jego szczytu mogliśmy podziwiać przepiękną panoramę Krakowa. W środku znajdowało się muzeum zawierające kolekcję figur woskowych. Następnie autokar zawiózł nas w okolice Wawelu, a my przeszliśmy pieszo do Zamku Królewskiego na Wawelu, następnie zwiedziliśmy Katedrę, na koniec podziwialiśmy legendarnego Smoka Wawelskiego.

Będąc na Wawelu mieliśmy okazję zobaczyć także grób Lecha i Marii Kaczyńskich oraz Józefa Piłsudskiego.

Po naprawdę wyczerpującej trasie zwiedzania udaliśmy się do restauracji na obiad. Tam nadszedł czas pożegnania naszych Gości z Ukrainy, którzy jako pierwsi opuścili restaurację, by zdążyć na pociąg do Przemyśla. Stamtąd busem dojechali do przejścia granicznego w Medyce, a po przekroczeniu granicy udali się w kierunki swoich rodzinnych miast: Tarnopola i Czartkowa.

My natomiast dostaliśmy  czas wolny na zwiedzanie Krakowa i kupowanie pamiątek. Na kolację zjedliśmy pizzę, a późnym wieczorem wróciliśmy pociągiem do Warszawy.

W ten sposób zakończyła się pierwsza część międzyszkolnej wymiany. Cały czas wspominamy wspólnie spędzony czas, pozostajemy w kontakcie z naszymi znajomymi z Ukrainy i nie możemy się doczekać ponownego spotkania, tym razem u nich.

BARDZO DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM UCZESTNIKOM WYMIANY, ICH RODZINOM ORAZ CAŁEJ SZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI Z DZIEKANOWA LEŚNEGO, KTÓRA WSPIERAŁA NASZE DZIAŁANIA.

SŁOWA PODZIEKOWANIA KIERUJEMY TAKŻE POD ADRESEM FUNDACJI WOLNOŚĆ I DEMOKRACJA, KTÓRA UMOŻLIWIŁA NAM UDZIAŁ W WYMIANIE W RAMACH PROJEKTU MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ RP „BIAŁO-CZERWONE ABC. PROGRAM PARTNERSTWA SZKÓŁ”